Introductions, prefaces and forewords
-
“Back from the Dead/D’entre les morts…”, in Thierry Lecointe, Pascal Fouché, Robert Byrne and Pamela Hutchinson, Discovering Lost Films of Georges Méliès in fin-de-siècle Flip Books (1896-1901)/Des fragments de films Méliès disparus ressuscités par des flip books (1896-1901), New Barnet: John Libbey Publishing, 2020, pp. 1-6/149-53.
-
“Techniques. Introduction: TECHNÈS” (with Benoît Turquety and Gilles Mouëllic), in Diego Cavallotti, Simone Dotto and Leonardo Quaresima (eds.), A History Without Names/3. New Research Paths and Methodological Glosses, Milan: Mimesis International, 2018, pp. 25-30.
-
“Foreword”, in Santiago Hidalgo (ed.), Technology and Film Scholarship: Experience, Study, Theory, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2018, pp. 9-12.
-
“L’invention littéraire des médias” (with Thomas Carrier-Lafleur, Servanne Monjour and Marcello Vitali-Rosati), Sens public (2018).
-
“Technès : approches technologiques, questions esthétiques et histoire sans noms. Introduction” (with Benoît Turquety and Gilles Mouëllic), in Diego Cavallotti, Simone Dotto et Leonardo Quaresima (eds.), A History of Cinema Without Names/2. Contexts and Practical Applications, Milan, Mimesis International, 2017, p. 91-92.
-
“Présentation” (with Viva Paci), Cinémas 26, nos. 2-3 (Spring 2016), pp. 17-30.
-
“Une nouvelle direction à la revue : l’avenir et le passé d’une discipline en développement”, Cinémas 26, nos. 2-3 (Spring 2016), pp. 7-15.
-
“Présentation” (with Martin Lefebvre), in André Gaudreault and Martin Lefebvre (eds.), Techniques et technologies du cinéma. Modalités, usages et pratiques des dispositifs cinématographiques à travers l’histoire, Rennes: Presses universitaires de Rennes, 2015, pp. 9-17.
-
“Introduction” (with Laurent Le Forestier), in André Gaudreault and Laurent Le Forestier (eds.), assisted by Stéphane Tralongo, Méliès, carrefour des attractions, followed by Correspondance de Georges Méliès (1904-1937), Rennes: Presses universitaires de Rennes, 2014, pp. 9-13.
-
“Introduction” (with Laurent Le Forestier), Cinéma & Cie 13, no. 21 (2013), pp. 11-14.
-
“Introduction” (with Nicolas Dulac and Santiago Hidalgo), in André Gaudreault, Nicolas Dulac and Santiago Hidalgo (eds.), A Companion to Early Cinema, Hoboken: Wiley-Blackwell, 2012, pp. 1-12.
-
“Cinéma et technologie. Présentation/Cinema and Technology: Presentation” (with Martin Lefebvre), Recherches sémiotiques|Semiotic Inquiry 31, nos. 1-2-3 (2011), pp. 3-8/9-14.
-
“Guest Editorial: Could Kinematography Be Animation and Animation Kinematography?” (with Philippe Gauthier), Animation 6, no. 2 (July 2011), pp. 85-91.
-
“Préface”, in Caroline Chik, L’image paradoxale. Fixité et mouvement, Villeneuve d’Ascq: Presses universitaires du Septentrion, 2011, pp. 11-12.
-
“Un mot du directeur de la revue”, Cinémas 11, nos. 2-3 (Fall 2011), pp. 7-8.
-
“Introduction: American Cinema Emerges (1890-1909)” (with Tom Gunning), in André Gaudreault (ed.), American Cinema, 1890-1909: Themes and Variations, New Brunswick (NJ): Rutgers University Press, 2009, pp. 1-21.
-
“En guise d’ouverture sur la problématique cinéma/bande dessinée” (with Philippe Marion), in Leonardo Quaresima, Laura Ester Stangalli and Federico Zecca (eds.), Cinema e fumetto/Cinema and Comics, Udine: Forum, 2009, pp. 23-29.
-
“Les 20 ans d’une revue savante…”, Cinémas 19, nos. 2-3 (Fall 2009), pp. 9-11.
-
“Préface”, in Philippe Gauthier, Le montage alterné avant Griffith. Le cas Pathé, Paris: L’Harmattan, 2008, pp. 13-17.
-
“Hommage au fondateur de la revue”, Cinémas 19, no. 1 (Fall 2008), pp. 7-9.
-
“Introduction” (with François Albera and Marta Braun), in François Albera, Marta Braun and André Gaudreault (eds.), Arrêt sur image, fragmentation du temps. Aux sources de la culture visuelle moderne/Stop Motion, Fragmentation of Time: Exploring the Roots of Modern Visual Culture, Lausanne: Payot Lausanne, 2002, pp. 11-14.
-
“Présentation” (with Jean-Pierre-Sirois-Trahan), in La vie ou du moins ses apparences. Émergence du cinéma dans la presse de la Belle Époque (1894-1910), anthology selected, edited and annotated by André Gaudreault and Jean-Pierre Sirois-Trahan, Montreal: Cinémathèque québécoise/GRAFICS, 2002, pp. 11-13.
-
“Présentation” (with François Jost), Sociétés & Représentations 9 (2000), pp. 5-8.
-
“Présentation” (with Claire Dupré La Tour and Roberta Pearson), in Claire Dupré La Tour, André Gaudreault and Roberta Pearson (eds.), Le cinéma au tournant du siècle/Cinema at the Turn of the Century, Quebec City and Lausanne: Nota bene/Payot Lausanne, 1998, pp. 7-11.
-
“Le bonimenteur de vues animées/The Film Lecturer” (with Germain Lacasse), Iris 22 (1997), pp. 3-16.
-
“Présentation” (with Roland Cosandey and Tom Gunning), in Roland Cosandey, André Gaudreault and Tom Gunning (eds.), Une invention du diable? Cinéma des premiers temps et religion/An Invention of the Devil? Religion and Early Cinema, Lausanne and Sainte-Foy: Payot Lausanne/Presses de l’Université Laval, 1992, pp. XII-XVII.
-
“Introduction”, in Pierre Véronneau, Michael Dorland and Seth Feldman (eds.), Dialogue. Cinéma canadien et québécois/Canadian and Quebec Cinema, Montreal: Médiatexte Publications/Cinémathèque québécoise, 1987, pp. 13-15.
-
“Un cinéma sans foi ni loi”, Iris 2, no. 1 (1984), pp. 2-4.
-
“Présentation”, Les Dossiers de la Cinémathèque 10 (1982), pp. 3-6.
-
“Introduction to the filmography”, in André Gaudreault (ed.), Cinema 1900-1906: An Analytical Study, vol. 2, Filmographie analytique/Analytical Filmography, Brussels: FIAF, 1982, pp. 9-15.
-
“Présentation”, Études littéraires 13, no. 1 (April 1980), pp. 7-10.
-
“Présentation”, Les Cahiers de la Cinémathèque 29 (Winter 1979), pp. 3-5.