Publications 2020
In preparation
-
“The Stochastics of Silver Halide Crystals: The Moving History of Movement Rendering Processes in Film” (with Solène Secq de Campos Velho), in Maria Tortajada and Benoît Turquety (eds.), Archaeology of Movement, Amsterdam: Amsterdam University Press, forthcoming 2022 (English version of “La stochastique des cristaux d’halogénure d’argent : l’histoire mouvementée des procédés cinématographiques de restitution du mouvement” published in 2017).
-
“Que n’a-t-on pas dit sur le fameux épisode du blocage de l’appareil sur la place de l’Opéra (point d’interrogation et point d’exclamation),” in Giusy Pisano and Réjane Hamus-Vallée (eds), Truquer, créer, innover. Les effets spéciaux français, Villeneuve d’Ascq: Presses universitaires du Septentrion, forthcoming 2022 (article derived from a conference paper presented in Paris in March 2018 at the conference Truquer, créer, innover. Les effets spéciaux français).
-
“Le cinéma persiste et signe” (with Philippe Marion), to be published in 2022 in Théorème (article derived from a conference paper presented in Paris in November 2018 at the IRCAV international conference Crise, quelle crise? Cinéma, audiovisuel, nouveaux médias). IN ENGLISH “Cinema Hangs Tough,” in Dominique Chateau and José Moure (eds.), Post-cinema: Cinema in the Post-art Era, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2020, pp. 67-83.