Publications 2011
Edited journal issues
Peer-reviewed articles and contributions to edited collections
-
“Cet art plus photographique qu’autographique que serait le cinéma…,” in Joseph Delaplace, Pierre-Henry Frangne and Gilles Mouëllic (eds.), La pensée esthétique de Gérard Genette, Rennes: Presses universitaires de Rennes, 2011, pp. 211-19 (article derived from a conference paper presented in Rennes in 2010 at the conference L’œuvre de l’art. La pensée esthétique de Gérard Genette). In English “Cinema, an Art More Photographic than Autographic,” Cinéma & Cie 12, no. 18 (Spring 2012), pp. 83-89.
-
“Moteur ou manivelle? Incidence du vecteur énergétique dans la captation des images de la cinématographie-attraction” (with Philippe Marion), in Olivier Asselin, Silvestra Mariniello and Andrea Oberhuber (eds.), L’ère électrique/The Electric Age, Ottawa: Les presses de l’Université d’Ottawa, 2011, pp. 245-60 (article derived from a conference paper presented in Montreal in 2005 at the CRI conference Électricité : déploiements d'un paradigme).
-
“De certaines limites de la définition du dispositif « cinéma »,” in François Albera and Maria Tortajada, Ciné-dispositifs. Spectacles, cinéma, télévision, littérature, Lausanne: L’Âge d’Homme, 2011, pp. 169-88 (article derived from a conference paper presented in Lausanne in 2008 at the conference Dispositifs de vision et d’audition : épistémologie et bilan). In English “On Some Limitations of the Definition of the Dispositive ‘Cinema’,” in François Albera and Maria Tortajada (eds.), Cine-Dispositives: Essays in Epistemology across Media, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2015, pp. 161-78.
-
“De la nouveauté des Passions filmées du cinéma des premiers temps ou Comment faire du neuf avec du vieux” (with Philippe Gauthier), in Alain Boillat, Jean Kaempfer and Philippe Kaenel (eds.), Jésus en représentations. De la Belle Époque à la postmodernité, Gollion: Infolio, 2011, pp. 173-89 (article derived from a conference paper presented in Lausanne in 2009 at the conference Jésus en représentations. Romans, films, arts visuels au XXe siècle
-
“Le discours historique de Jacobs/Sadoul/Mitry : canon de l’« historiographie traditionnelle » du cinéma” (with Philippe Gauthier), in Pietro Bianchi, Giulio Bursi and Simone Venturini (eds.), Il canone cinematografico/The Film Canon, Udine: Forum, 2011, pp. 65-70 (article derived from a conference paper presented in Udine in 2010 at the 17th international Film Forum conference).
-
“Georges Méliès : Paris, 8 décembre 1861 – Paris, 21 janvier 1938,” in Recueil des Célébrations nationales 2011, Paris: Ministère de la Culture et de la Communication (Direction des archives de France), 2011, pp. 156-59.
-
“Le montage alterné, un langage programmé” (with Philippe Gauthier), 1895. Revue d’histoire du cinéma 63 (Spring 2011), pp. 24-47. In Portuguese “Crosscutting, uma linguagem programada,” in Mariarosa Fabris et al. (eds.), X Estudos de Cinema e Audiovisual Socine, Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2010, pp. 14-43. In English “Crosscutting, a Programmed Language,” in Paolo Cherchi Usai (ed.), The Griffith Project, Volume 12: Essays on D. W. Griffith, London: British Film Institute, 2008, pp. 30-47.
Introductions, prefaces and forewords
-
“Cinéma et technologie. Présentation/Cinema and Technology: Presentation” (with Martin Lefebvre), Recherches sémiotiques|Semiotic Inquiry 31, nos. 1-2-3 (2011), pp. 3-8/9-14.
-
“Guest Editorial: Could Kinematography Be Animation and Animation Kinematography?” (with Philippe Gauthier), Animation 6, no. 2 (July 2011), pp. 85-91.
-
“Préface”, in Caroline Chik, L’image paradoxale. Fixité et mouvement, Villeneuve d’Ascq: Presses universitaires du Septentrion, 2011, pp. 11-12.